Skip to main content
Geen onderdeel van een categorie

Bouwen aan de toekomst van het bedrijfsleven

By 6 augustus 2021No Comments

Blog.

Bouwen aan de toekomst van het bedrijfsleven

Laten we ons richten op waarom business process mining van Mavim werd gekozen als één van de winnaars bij de laatste Gartner’s Customer Choice Awards—en hoe het ook van jouw bedrijf een winnaar kan maken.

Awards en prijzen in deze sector zijn niets nieuws voor Mavim. En Gartner Group is algemeen erkend onder de consultancy en research organisaties die deze awards uitdelen.

Maar haar Customer Choice Awards—gerund door het Peer Insights team van de groep—worden niet beoordeeld door een panel van juryleden in een muffe kamer. Integendeel; juist diegenen die de producten gebruiken mogen hun oordeel vellen. De uitslag van meer dan 350 productcategorieën is dan ook gebaseerd op meer dan een kwart miljoen reviews.

Een van die 350+ categorieën is de Enterprise Business Process Analysis. Een enorme tongbreker, maar als het je werk is om de werkwijzen en interne processen van bedrijven te optimaliseren, dan behoor jij tot deze categorie.

En drie keer raden wie de klantjury koos als één van de drie winnaars in deze categorie. Eens kijken wat daar de reden voor was.

Waarom klanten voor Mavim kiezen

Even een stapje terug: Mavim doet aan ‘business process mining’, maar zo zijn er velen. Dus wat maakte Mavim uniek? Waarom kozen de klanten voor ons?

Dat komt in de basis omdat Mavim, in tegenstelling tot soortgelijke bedrijven, process mining niet als de laatste stap ziet. Integendeel: Mavim ziet dit begrip als de manier waarop je het einde van een proces bereikt. Het in kaart brengen van connecties tussen processen is handig, maar bij Mavim is het pas het begin. Het gaat met name om deze drie punten.

1. Process mapping, maar dan dynamisch

Ten eerste ziet Mavim process mining als een dynamisch fenomeen. Toonaangevende apps zoals Microsoft Business Intelligence, gecombineerd met apps gericht op persoonlijke productiviteit, geven een beeld dat blijft veranderen. Zo’n Mavim kaart is dan ook geen snapshot, maar een bewegend beeld dat beschrijft hoe jouw bedrijf zich dagelijks ontwikkelt.

En hiermee onderscheidt Mavim zich van de concurrenten. Mavim laat haar resultaten niet afhangen van vragenlijsten of interviews waarin mensen vertellen hoe ze hun werk doen. We gebruiken geavanceerde, betrouwbare technologie, dat op een duidelijke aangeeft wie wat doet op welk tijdstip en welk gevolg deze actie heeft. Kortom, hoe mensen zeggen dat ze hun werk doen is niet van toepassing; Mavim kijkt naar wat er écht gebeurt.

2. De digitale tweeling

Ten tweede komt alle informatie op hetzelfde moment nog bij de gebruiker terecht. Alle veranderingen in het bedrijf zijn in real time op het scherm te zien: een digitale tweeling van jouw bedrijf. Dat is overzichtelijk, want wat je ziet is wat je krijgt en vice versa.

Process Mining is dus meer dan een ‘kaart’. Het is een virtuele kopie van een organisatie waarin gemakkelijk te zien is wat er gebeurt wanneer je iets aan je bedrijf verandert.

3. Het Target Operating Model

Tussen het startpunt en de eindstreep van elk proces ontstaan goede en slechte transacties; ze hebben er bijna allemaal wel meer dan één. Sommige hebben er zelfs veel meer dan één. Een grotere organisatie kan bijvoorbeeld wel 200 soorten betaalprocessen hebben. Mavim geeft een overzichtelijk beeld van deze transacties. Welke zijn efficiënt en welke juist niet? Door hier inzicht in te krijgen kan een bedrijf betere keuzes maken voor toekomstige transacties. Zo stel je binnen no time een zogenaamd ‘Target Operating Model’ op en werk je op een slimme manier aan de toekomst van je bedrijf.

Door te kijken vanuit je kaart en samen met de collega’s die daarover gaan naar minder wenselijke processen aan te kaarten verbeter je de interne werkwijze van je bedrijf in een oogwenk. Of het nou gaat over transacties die stroef verlopen, inefficiënte tijdsbesteding of een oneerlijke verdeling van bepaalde middelen. De digitale tweeling vertelt jou wat je kunt verbeteren of veranderen en ook wat er met jouw bedrijf gebeurt wanneer je dit doet—voordat je het daadwerkelijk doet.